Saturday, August 1, 2009

ISA - Part 1


Apa makna ISA? Internal Security Act, atau dalam bahasa Malaysianya Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Apa ciri2 'istimewa' Akta ni berbanding undang2 lain di Malaysia? Ia membenarkan seseorang itu ditahan tanpa bicara dengan izin Menteri Keselamatan Dalam Negeri @ Perdana Menteri.

Apa maksud tanpa bicara? Maknanya, seseorang tu tak perlu dibawa ke Mahkamah, tak perlu dibicarakan, diadili, atau dalam erti kata lain, mudahlah sikit kerja2 pakcik polis dan abang2 pendakwaraya sebab tak payah kumpul bukti untuk dakwa orang2 yang nak ditahan.

Sejak bila negara kita pakai undang2 rimba ni? Sejak 1hb Ogos 1960. Ia dilaksanakan 24 jam selepas Undang2 darurat 1948-1960 diisytiharkan tamat pada 30hb Julai 1960. Dulu ia diguna untuk menahan sesiapa sahaja yang anti-kerajaan dan yang disyaki komunis.

Kau pernah pergi ke kem tahanan ISA di Kamunting, Perak? Aku pernah. 3 kali. Melawat tahanan-tahanan. Aku rasa hiba tengok mereka. Betapa seronoknya mereka berjumpa dengan peguam, walaupun baru kenal. Sebab mereka terasing dari dunia luar dan rasa sunyi.

Sebelum dibawa ke Kamunting, ada proses lain tak? Ada. Kau akan disoalsiasat di satu tempat misteri, yang tidak diketahui lokasinya oleh SB (special branch) selama tak lebih dari 60 hari.

Berapa lama kena duduk dalam Kamunting kalau ditahan di bawah ISA? Maksima 2 tahun. Setiap 6 bulan, akan ada 'review' oleh satu lembaga penasihat yang terdiri daripada 3 panel (kakitangan kerajaan) untuk putuskan samada tempoh tahanan dilanjutkan atau tidak. Lembaga ini yang akan memberi usul kepada Menteri nanti. Aku pernah hadiri sekali pendengaran 'review' ni. Rupa2nya keputusan dibuat berdasarkan laporan daripada SB, samada tahanan sudah 'insaf' atau tidak. Sekiranya tahanan masih belum 'insaf' selepas 2 tahun, tempoh tahanan akan dilanjutkan.

Teruk ke seksaan ketika ditahan di dalam ISA? Kau pegilah tanya saudara Malek Hussin, seorang aktivis reformasi. 2 tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur suruh kerajaan 'hadiahkan' beliau RM2.5 juta selepas terdapat bukti bahawa beliau ditahan, disiksa, dipukul, dipaksa minum air kencing, dibogel dan disuruh berdiri di bawah alat penghawa dingin, dihina oleh SB2 selama ditahan bawah ISA.

Setakat ni, dah berapa ramai orang yang pernah ditahan di bawah ISA? kira2 10,700 orang.

Adakah kerajaan mengambil tanggungjawab membesarkan anak2 tahanan, memberi nafkah hidup keluarga tahanan, bagi bantuan pendidikan, jenguk2 rumah mereka ketika Hari Raya selepas merampas kebebasan ketua keluarga mereka dan kebahagian mereka? Kau rasa?

credited to sis Puspa Rosman

No comments:

Post a Comment