Sunday, July 26, 2009

DSAI commented on Yasmin Ahmad



Petikan daripada blog DSAI

Perkhabaran mengejutkan diterima lewat malam tadi, apabila sutradara filem tersohor Yasmin Ahmad diberitakan telah kembali ke rahmatullah rentetan serangan angin ahmar beberapa hari lepas.

Kreativiti Allahyarhamah di dalam seni layar nyata sekali sangat membanggakan. Tiada siapa akan lupa setiap iklan pendek arahan beliau yang menghiasi kaca televisyen saat menjelangnya sambutan hari kemerdekaan dan perayaan utama negara saban tahun. Iltizam Allahyarham untuk memupuk perpaduan tulen kalangan masyarakat melalui karya seni yang sinikal ternyata berjaya menaut sanubari masyarakat.

Saya berkesempatan menonton filem arahan Allahyarhamah, Gubra, beberapa tahun yang lepas. Meskipun setiap filem arahan Allahyarhamah agak kontroversial, sebermula Rabun, dan yang terakhir TaleNtime, tetapi masih tidak terlepas daripada kritik sosial yang wajar membuka mata masyarakat akan peri penting perpaduan dan persefahaman menjadi maudhuk utama semua pihak.

Menyantuni perbedaan agama dan bangsa dalam dimensi seni yang menyatukan, Yasmin boleh disifatkan berada di dalam kelasnya yang tersendiri.

Sekalung takziah di atas pemergian Allahyarhamah ke rahmatullah. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya kelak, inshaAllah.

ANWAR IBRAHIM

No comments:

Post a Comment