Monday, May 4, 2009

Interschool Debating Championship 2009 (IDC 09')



8th Interschool Debating Championship 2009


hey everyone,im back!! hoho..entry kali ni aku nk bercerita ttg annual program yg dijalankan oleh IIU iaitu debat antara sekolah malaysia kali ke-8. Tak sangka IDC ni dh kali yg ke-8. I still rememba pada saat dan ketika interschool ni diperkenalkan iaitu pada tahun 2002. Pada ketika itu aku berada di tingkatan 4. Pada mulanya IDC ni dinamakan sebagai Pertandingan Debat Piala Jemputan UIAM. But now dh tuka nama. Aku sempat join IDC selama 2 tahun sbgi participant and Alhamdulillah now masih lagi bole join sebagai committee.hohoho

Tahun ni dh masuk 3 tahun aku join IDC dan post yg biasa diberi sbgi tanggungjawab ialah assistant prep n tech. Keje aku tiap2 tahun mmg mengadap venue,technical things sume.tp xpe,amanah yg diberikan.hoho.whateva it is aku still njoy.
..
..
..
..
..
..
Sedikit rumusan berkenaan IDC this year. Sikit je la sbb aku xreti nk buat2 rumusan ni and plus aku bukannya ade kat setiap event sepanjang IDC. Ye la sibuk ke hulu ke hilir.hoho.well this year IDC mmg lebih hangat daripada biasa. Bagi kategori Bahasa Melayu, sekolah2 yang dijangka ke pentas final tewas di awal pusingan menang mara.
..
..
Antara sekolah2 yg dijangka ke pentas final ttp gagal adalah MCKK, SMAPK, SBPI Gombak, STAR dan beberapa SBP dan MRSM yg lain.namun apa yg pasti hanya 1 wakil SBP ke pentas final iaitu STAR. Dan lawan bagi STAR di final pula ialah Sekolah Menengah Islam AL-Hidayah. Keputusan pertandingan berpihak kepada SMI Al-Hidayah dengan juri 6-1.
..
..
..

..

..

Bagi kategori Bahasa Inggeris pula, aku tak dapat rumuskan dengan selengkapnya kerana tidak mengikuti sepenuhnya perjalanan pertandingan. Ini disebabkan venue antara BM n BI jauh. Jadi secara kesimpulannya untuk kategori Bahasa Inggeris, final menemukan sekolah yg sama iaitu SMI Al-Hidayah menentang Green Road High School. dan Green Road High School muncul sebagai champ manakala SMI Al-Hidayah cuma berpuasa hati di tempat Naib Johan.




..
..
..
Sedikit komentar mengenai IDC 09. Juara kali ini bagi kategori Bahasa Melayu adalah bukan dikalangan SBP mahupun MRSM. Ada khabar angin yang mengatakan ini adalah konspirasi UIA utk menjatuhkan SBP dan MRSM dan mahu mengangkat sekolah harian biasa mahupun sekolah swasta. Terpulang kepada individu utk menilai. Kami selaku penganjur IDC 09 telah lakukan sebaik mungkin bagi memastikan IDC 09 berjalan lancar tanpa sebarang masalah.
..
..
Mungkin ada 1 jawapan yg boleh menjawab semua tomahan yang diberikan kepada kami iaitu, ini semua rezeki yang Maha Esa kepada SMI Al-Hidayah. Mana tak nya, dgr cerita, semasa pendebat dari SMI Al-Hidayah tengah berdebat, para penyokongnya memberi semangat kepada team yg bertanding dgn membaca surah Yasin. Dan kami percaya ini merupakan Hidayah daripadaNya terhadap SMI Al-Hidayah. Kepada mereka yg gagal, jgn upset,lek la IDC 2010 masih ada utk anda. Jadi jumpe anda di tahun hadapan!!! whoahhhh!!!

note noah:
yang penting IDC mmg best.among awaited event every year!!



No comments:

Post a Comment