Thursday, May 21, 2009

IIUM Peers 2nd Retreat

Assalamualaikum..

its been so long aku x update this blog, sunyi sepi tanpa entry yg baru. Now baru lah ada masa sikit nk update blog ni.

Tajuknya adalah Peers Retreat. Baru beberapa bulan je join IIUM Peers, dh mcm2 program aku join. Salah satunya adalah retreat yg dibuat oleh IIU sendiri dibawa kendalian Mdm Dina n Kak Izan yg dua dua sgt cool.

At 1st aku mmg xnak join retreat2 ni. Ye la aktivitinya semua memerlukan kekuatan fizikal dan mental. But since bnde ni dh wajib, kalau x join nnt aku xleh grad Peers, jadi aku pun join ajah.hoho. Mula2 mmg mcm arkward sedikit sbb dlm Peers ni cuma few ppl je yg aku knal. And the objective of having this retreat pun nk buat Group Binding, jadi dh join retreat ni hopefully bestlah sbb dpt knal ramai kenalan.

Retreat kali ni dibuat di Morib. Yang pantainya x mcm pantai. Byk aktiviti lasak kene buat. Sampai2 sana je, belum sempat nk tuka baju, kami disuruh 'mengisa'. Apa itu mengisa?? Biar saya terangkan.hahah. Mengisa ni mcm menjala ikan dilaut. Cuma perbezaannya adalah kita tak naik bot, cuma pegi tgh2 laut (air x pasang yakni surut), bawak pukat dan tangkap ikan. Mmg penat gell buat bnde ni. And since that baru aku tau betapa susahnya nelayan mencari rezeki dgn menjala dan mengisa ikan. Moral of the story, kalau g pasar nk beli ikan tu, jgnlah nk tawar2.haha.kidding jah. Korg bargain je abes2, sbb bukan nelayan yg dpt byk untung, 'org tgh' yg dpt untung, nelayan cuma dpt apa yg 'org tgh' bagi. Aktiviti mengisa tu dilakukan 2 kali in which kali kedua aku x join..tgk dr jauh je sbb malas nk basah2 lagi. hoho..

Abes je mengisa, kitrog kene pasang khemah sendiri. Mmg down kene tdo dlm khemah padahal kat situ ada je challet dan hostel. Tp mdm kata nk suruh budak2 Peers ni bersusah sket. Mmg aku xthn tdo khemah yg panas dan byk gell nyamuk. Nasib baik satu malam jah. N satu malam tu juga aku dan sorg kwn aku mengelat xtdo dlm khemah. Dlm kul 3 pagi aku ngn kwn aku bangun g hall..tdo dlm hall yg sejuk ada aircond bagai smpi subuh.hoho..

Byk je aktiviti yg dilakukan disana. Panjat segala pokok2 yg ada, Fly Fox and byk bnde yg xtau namanya. Nampak mmg senang, tp susah hek!!! And all the activities yg dijalankan x disangka2 aku menjadi perhatian semua org termasuk madam. Dan secara tidak langsung aku telah dikenali ramai. Termasuklah waktu cultural nite, group aku buat havoc gell.haha.Best best.B4 tdo mlm tu, madam ada suruh komen setiap daripada kami semua ttg attitude para peserta. Tulis komen dlm 1 kertas sbg annonymous dan kumpul satu tmpt. Alhamdulillah semua komen positif diberikan. Sgt teruja sbb aku 2nd batch yg xtau apa2 dan xknal sapa2.tiba2 dpt pujian yg enak2 belaka.haha. Dari retreat ni, dorg sume knal aku n i just being myself all the time. Cuma ada beberapa insiden yg xbest, sbb ada this one group ni mcm xpuas hati ngn group ktorg sbb kitorg asyik dpt perhatian dr mdm dan sume budak. Bukan group tu xpuas hati, cuma leadernya ada sedikit tercabar kenapa dia tidak dpt perhatian. hoho..

Last day kat sana kitorg diberi keputusan which group yg dpt best group overall. Penelitian terhadap best group diukur dr segi aktiviti yang dijalankan sepanjang program. And kitorg expect group kitorg mendapat tmpt ke-5 iaitu group yg paling lahar. Tp setelah diumumkan, mcm xpercaya kitorg dpt Best Group weyh..tempat pertama!!! hahahaha..mmg x sangka sgt. And mdm nk umumkan Best Student. Aku xtau plak ada anugerah Best Student sbb 1st retreat aku xpegi. And sekali lagi, atas hidayah dan kurniaan Illahi aku dpt Best Student overall.haha..xsangka dowh. Dh la aku 2nd batch. Baru je join Peers, tiba2 dpt best student. And aku juga telah diamanahkan menjadi Program Manager utk program Peers nnt iaitu Seminar ape tah. Hopefully berjalan dgn lancar spt apa yg dirancangkan. Overall sgt best retreat ni. Walaupun penat gell, dgn xkenal org at 1st, sudahnya dh kenal semua dan dpt Best Group n Best Student..!! whoaaaahhhh!!! Congrats imal!! tu je...nk chow dh.. babai!!!!!!!!!!

p/s: join je lah aktiviti2 lasak ni, dpt mencergaskan minda disamping dpt sihatkan badan yg godang2 belaka..hohoho

No comments:

Post a Comment